هدف و فلسفه حجاب - انواع حجاب

هدف و فلسفه حجاب

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.


-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛
اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.=-
از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.



قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

حجاب در گفتار

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.


نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

حجاب رفتاری

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
گرافیک 
 
 
 
 
  
  
 
 
 
درصورتیکه صورت دارای آرایش باشد باید کامل محجوب باشد 
 
 
  
 
 
 

حجاب چشم

سلام و تشکر

بسمه تعالی  

با عرض سلام و تشکر از کلیه نظرات 

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم 

 http://gol.blog20.net  

 

 درضمن اگر دیراین وبلاگم را به روز نمودم علتش این بود که به  

 

وبلاگهای دیگرم بیشتر  رسیدم  دو وبلاگی که امشب آنها را  

 

به همین  وبلاگم لینک کردم وبلاگهای خوبی است  

 

 انشاالله استفاده مفید ببرید    

  

 

   

 http://tabiateziba100.blogfa.com 

 

  

 

 

حکم نگاه

حکم نگاه به زنان کهنسالى که چهره و موهاى خود را آرایش و تزیین کرده‏اند، چیست؟

همه مراجع: در فرض مذکور، نگاه به آنان جایز نیست.آیت اللّه سیستانى، منهاج‏الصالحین، ج‏3، م‏18؛ دفتر همه مراجع. 

 

http://rbc.najva.ir/index.php?topic=2905.0 

 

اخیراً از بازیگران زن پوسترهایى تهیه شده است. برخى از آنان موهاى خود را بیرون انداخته‏اند و بعضى دیگر لباس‏هاى تنگ و اندام‏نما پوشیده و عکس انداخته‏اند، در این مورد حکم چگونه است؟

همه مراجع: اگر نشر و نگاه به آنان باعث مفسده گردد، جایز نیست.دفتر همه. 

 

 ........................

 

 در حالى که مى‏دانیم مردان فامیل و آشنا، فیلم ما را مشاهده مى‏کنند؛ آیا بر ما (زنان) جایز است بدون حجاب در مقابل فیلم‏بردار ظاهر شویم؟

همه مراجع: خیر، باید حجاب خود را رعایت کنید.آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 1 س 798 و 838؛ امام، استفتاءات، ج‏3، (احکام حجاب)، س‏15؛ آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، س‏1732 و 1730؛ دفتر آیت‏الله بهجت، آیت‏الله وحید، آیت‏الله خامنه‏اى، آیت‏الله صافى، آیت‏الله سیستانى، آیت‏الله تبریزى و آیت‏الله نورى. 

 

...................... 

 

نگاه‏هاى جایز و حلال کدامند؟

1. نگاه به زن روستانشین،از نظر برخى مراجع (آیت‏الله بهجت و آیت‏الله مکارم).
2. نگاه به عکس بى حجاب زن ناشناس، بدون قصد ریبه و شهوت آلود.
3. نگاه هم‏جنس به هم‏جنس (به جز عورت)،
4. نگاه به زن به منظور ازدواج (با شرایط خاص)،
5. نگاه به زن بى حجاب که اگر سرزنش شود، تأثیر نمى‏پذیرد،
6. نگاه به زن کهنسال‏جاهایى که به طور معمول نمى‏پوشانند (مانند موها، گردن و دست‏ها). که هیچ گونه رغبتى به ازدواج با او نیست،
7. نگاه به زن غیرمسلمان؛ خواه از اهل کتاب باشد یا نه.به جز جاهایى که به طور معمول مى‏پوشانند.  

 

............................... 

 

حکم نگاه ناخودآگاه به نامحرم

همه مراجع: اگر ناخود آگاه و بدون قصد لذت باشد، اشکال ندارد.مکارم، استفتاءات ج‏2 س‏1036؛ فاضل، جامع‏المسائل ج‏2 س‏1324؛ العروة الوثقى ج‏2،(النکاح) 27؛ امام، تحریر الوسیله ج‏2، (النکاح) م‏27؛ نورى، استفتاءات ج‏1 س‏484 و توضیح‏المسائل م‏2429 توضیح‏المسائل مراجع‏م‏2433؛ وحید، توضیح‏المسائل م‏2442؛ دفتر: خامنه‏اى؛ صافى، جامع‏الاحکام، ج م س 1700 1702 و 1703 و توضیح‏المسائل مراجع م 2433 

 

 

 

 http://rbc.najva.ir/index.php?topic=2905.0 

در قیامت چه عذابى براى خانمهایى که موهایشان را نمى‏پوشانند وجود

در قیامت چه عذابى براى خانمهایى که موهایشان را نمى‏پوشانند وجود دارد؟

در روایت آمده است که امیرالمؤمنین(ع) مى‏فرماید: من و فاطمه خدمت رسول خدا(ص) بودیم و دیدیم که حضرت به شدت گریه مى‏کند. علت را سؤال نمودیم، حضرت فرمودند: شبى که مرا به معراج بردند نمونه‏هایى از اهل عذاب را به من نشان دادند و گریه من به خاطر آن چیزهایى است که مشاهده کردم... از جمله زنانى از امتم را دیدم که در عذاب هستند و سپس به ذکر موارد پرداختند تا رسیدند به اینجا که فرمودند: وَ رأیتُ امرأةً مُعَلَقة بشعرِها یُغلى‏ دِماغُ رَأسها؛ زنى را دیدم که به موهایش آویزان در آتش است و مغز سرش مى‏جوشد.
سپس به ذکر علت این عذاب‏ها پرداخت و در مورد یاد شده فرمودند: «این زنى از امت من بوده که در دنیا موى خودش را از نامحرم نمى‏پوشاند»، (بحارالانوار، ج 8، ص 309). گفتنى است که این درباره زنى است که عمداً و از روى آگاهى موى سرش را به نامحرم نشان بدهد؛ اما اگر زنى در اثر ندانستن و یا اشتباهاً مویش در معرض دید نامحرم قرار گرفت، مشمول این روایت نمى‏باشد. هم‏چنین درباره مردى که عمداً و با آگاهى به سایر بدن زن نگاه کند، چنانچه بدون توبه بمیرد در روایات وعده عذاب شدید داده شده است.
از پیامبر خدا(ص) نقل شده «هر که چشم خود را از حرام پر کند (یعنى به زن نامحرم نگاه مستمر داشته باشد که لذت ببرد نه نگاه گذرا) خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر گرداند مگر این که توبه کند و از عمل خود دست بردارد»، (میزان الحکمه، ج 13، ص‏6323، ح 20280). 

 

http://rbc.najva.ir/index.php?topic=2905.0